Kinderen aan het woord

Verslag: Lars de Jager 7/8C

Met de plusgroep ben ik een onderzoek gestart dat behoort bij het thema DNA. Je moest aan de hand van het vragenmachientje een goede onderzoek vraag verzinnen die paste bij het thema DNA mijn onderzoekvraag was “Hebben 3 jongens en 3 Meisjes met 5 dezelfde eigenschappen van bassischool de Elstar uit unit 5/6 hebben die ook dezelfde smaak. Met het uitvoeren/voorbereiding van het onderzoek ben ik een tabel gaan maken met verschillende soorten etenswaren. Dan wil ik de kinderen e top 3 laten aankruisen wat ze lekker vinden de resultaten daarvan ga ik verwerken in een presentatie. Uiteindelijk als ik alles heb uitgevoerd presenteer ik de presentatie met alles wat ik heb gedaan aan het publiek.

_______________________________

 

Hoi wij zijn Destin en Sam,

wij zitten in de plusgroep. We moesten een stukje schrijven voor de website. Ik zit in de tweede groep van de plusgroep (er zijn er 2)! we moesten een onderzoeksvraag bedenken over DNA (deoxyribonucleid acid, in het Nederlands desoxyribonucleinezuur!!!)  onze onderzoeksvraag is: als je een twee eiígentweeling   hebt en je kijkt of ze ‘Creative’, ‘Praktisch’ of ‘Analytisch ‘ zijn en je laat ze de zelfde opdracht (ze moesten/moeten met blokken iets maken!) en ze zien elkaar niet, zullen ze dan het zelfde maken?

___________________________________

We begonnen een onderzoek  over bouw je hetzelfde als je elkaar niet ziet. begonnen met kijken wie de zelfde eigenschappen hadden. En toen we daar mee klaar waren dat duurde wel eventjes toen gingen we de blokken halen van groep 1/2   en toen zochten we een goed plekje maar daar moest de BSO bakken en dus toen moesten we een ander plekje zoeken  dat was een tafel waar ze naast elkaar zaten en toen kwamen Thijn en Jelte en toen leek het er op dat ze naar elkaar keken.

Door: Koen en Julius

__________________________________

Hallo wij zijn Justien en Evie en wij gaan vertellen wat wij doen voor de plusgroep. Wij zijn bezig met een onderzoek en onze onderzoeksvraag is: Wanneer 4 leerlingen met een paar dezelfde eigenschappen een zelfde opdracht/tekening moeten maken. Op hoeveel punten zijn de tekeningen het zelfde?

Wij zijn nu bezig met 4 kinderen uit 5D met een paar de zelfde eigenschappen te zoeken en die kunnen dan de opdracht maken. We hoeven nog maar twee kinderen vragen te stellen en dan weten we wie de opdracht mogen maken.

__________________________________

Gemaakt door Pien en Ylva

Wat doe je in de plusgroep?

In de plusgroep ga je het over een bepaald onderwerp hebben.

In dit geval hebben wij het over DNA daar gaan wij proefjes voor doen.

En we hebben ook een eigen mapje waar in je de huiswerk opdrachten in kan doen of wat je nodig hebt voor het onderzoek. De kinderen uit de plusgroep hadden een blad waar vragen op stonden en daar mochten ze een goede vraag van kiezen en die vraag moesten ze dan beantwoorden. Hier zijn een paar

Voorbeelden:

  • Proeven kinderen het of er een fout zit in een appelflap of een perenflap?
  • Wat is het verband tussen sproeten en haarkleur?
  • Welke eigenschappen komen het meest voor in onze groep?

Dus als je bijvoorbeeld de vraag hebt wat is het verband tussen sproeten en haarkleur dan kan je het beste een tabel maken met blond, bruin, zwart en rood /oranje en twee vakjes maken of je wel of niet sproeten hebt. en maak een namen lijst van de kinderen die je nodig hebt. Je gaat de lijst af en elke keer als je bij een kind bent ga je er naar toe en kijk je welke kleur haar die heeft en of die sproeten heeft of niet als hij of zij blond haar heeft zet je daar een kruisje neer en als hij of zij ook sproeten heeft zet je daar ook een kruisje neer.

________________________________________

Verslag van Eline en Mirte

Wij hebben bij de plusbijeenkomsten een onderzoek gestart met het thema DNA. Onze onderzoeksvraag is: hebben 2 kinderen in groep 5/6 met 5 dezelfde DNA eigenschappen ouders met 5 dezelfde DNA eigenschappen? Wij hebben nu 2×2 kinderen gevonden die best op elkaar lijken. Nu hebben we gevraagd of ze een paar vragen aan hun ouders kunnen stellen. En als ze dat hebben gedaan gaan we de ouders met elkaar vergelijken. En daarna gaan we een presentatie maken over ons onderzoek en die presenteren aan een paar mensen.

______________________________

Hallo, wij zijn Filip en Sanderijn.

En wij zijn begonnen met een onderzoek naar het thema DNA.
De onderzoeksvraag van ons is: Hoeveel dezelfde eigenschappen hebben twee-eiige tweelingen van groep 5/6 op basisschool de Elstar.
Wij hebben de resultaten hiervan in een tabel verwerkt, en die gaan we aan het einde presenteren,

In de tabel hebben wij de antwoorden opgeschreven van de tweelingen die wij hebben onderzocht.

Dat hebben wij met een tabel gedaan met uiterlijke kenmerken.

Zo kijken wij wat de uitkomst is. Wij hebben als hypothese dat twee jongens en twee meisjes 5 dezelfde uiterlijke eigenschappen het zelfde hebben.

Bij een jongen en een meisje denken wij dat dit er minimaal 3/4 zullen zijn.

Wij zullen dit aan het einde in een prezi presenteren.

Groetjes, Filip en Sanderijn