Door Roos en Niek uit groep 5/6c
Vorige week kregen we tijdens de les Leer- en Veerkracht een leuke activiteit: we gingen met GroepsGeluk aan de slag. We mochten een poppetje kiezen waarop onze naam werd gezet. Iedereen moest zijn poppetje op het groene veld plaatsen en zeggen: “Ik ben (naam) en ik zet mijn poppetje hier neer.” We konden zelf kiezen waar we ons poppetje wilden plaatsen. De juf deed ook mee en plaatste haar poppetje op het veld. In de hoek van het veld lag een rond houten plaatje voor de kinderen die die dag niet aanwezig waren. Zo lieten we zien dat zij ook bij onze groep horen.
Toen we alle poppetjes op het veld hadden neergezet, vroeg de juf wat ons opviel. We zagen dat er veel groepjes bij elkaar stonden en sommige poppetjes stonden juist weer alleen. Vriendengroepen stonden dicht bij elkaar. De meiden stonden vaak in een kringetje bij de juf. We merkten dat er veel ruimte over was op het veld. De juf vroeg daarna of iemand zijn poppetje misschien wilde verplaatsen. Sommige kinderen deden dit, maar de meeste vonden dat hun poppetje goed stond.
Daarna gingen we aan de hand van een houten schoolbusje vertellen hoe we ons voelden. Om de beurt kreeg iemand het busje met vier poppetjes in zijn hand. Elk poppetje drukte een emotie uit: blij, boos, verdrietig en bang. We moesten het poppetje dat het beste bij onze gevoelens paste, voorin zetten en de andere poppetjes daarnaar rangschikken. Daarna mochten we er iets over vertellen. Het was een makkelijke manier om onze gevoelens met de klas te delen en uit te leggen waarom we ons zo voelden.
We deden dit omdat het ons helpt om onszelf te zijn. We kunnen zo goed laten zien hoe we ons in de groep voelen en hierover met elkaar praten. Het was fijn om te zien dat iedereen goed meedeed en echt eerlijk was.
Wat vonden wij ervan?
Roos: Ik vond het bijzonder en leuk omdat de sfeer in de klas erg fijn was en ik daar echt van kan genieten.
Niek: Ik vond het leuk omdat ik erg houd van praten en vertellen; ik ben een echte kwebbelkont.
We hebben dit allebei al eerder gedaan en het gaat steeds beter. We zouden het graag nog vaker doen!
Wat doet GroepsGeluk?
Met GroepsGeluk - systemisch werken in de klas - maak je de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto's, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen zowel de groepsleider als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep.
Wanneer je deze dynamiek zichtbaar maakt, heb je een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. In lastige situaties kun je direct de balans herstellen. Zo blijft je groep gelukkig en in een gelukkige groep kan iedereen zich optimaal ontwikkelen. Bron: www.groepsgeluk.nl.