Leer- en Veerkracht blok 2 in groep 3/4

Leer- en Veerkracht blok 2 in groep 3/4

Blok 2 van Leer- en Veerkracht gaat over geweldloze communicatie.

Geweldloze communicatie is een manier van praten en luisteren waarmee mensen hun gevoelens en behoeften kunnen uiten zonder anderen te kwetsen. Het doel is om begrip en samenwerking tussen leerlingen te bevorderen, in plaats van conflicten te veroorzaken.

In simpele taal werkt het zo:

1. Waarneming: Beschrijf feiten zonder oordelen. Zeg wat je ziet of hoort, zonder interpretaties.

2. Gevoelens: Uit je gevoelens over de situatie. Probeer specifieke emoties te benoemen, zoals blij, boos, verdrietig, etc.

3. Behoeften: Identificeer welke behoeften of verlangens je hebt die verband houden met je gevoelens.

4. Verzoek: Doe een concreet verzoek aan de ander, waarbij je duidelijk aangeeft wat je graag zou willen.

Hier is een voorbeeld:

Waarneming: “Toen ik zag dat jij voor mij in de rij stond…”

Gevoelens: “Voelde ik me geïrriteerd…”

Behoeften: “Omdat ik behoefte heb aan een op mijn eigen plek in de rij staan…”

Verzoek: “Zou je ook op je eigen plek willen staan?”

Het idee is om openlijk te communiceren zonder beschuldigingen, zodat iedereen zich gehoord en begrepen voelt. Het legt de nadruk op empathie en begrip voor elkaars gevoelens en behoeften, wat kan helpen om conflicten te verminderen.

 

In de groepen 3/4 hebben de leerlingen tekeningen gemaakt die laten zien hoe ze zich voelen. Aan de ene kant zijn ze blij, vrolijk of rustig, met kleuren en tekeningen die dat laten zien. Aan de andere kant tonen ze boosheid, verdrietigheid of angst met andere kleuren en tekeningen.

Het was een leuke manier voor hen om te laten zien wat hen blij maakt en waar ze soms moeite mee hebben. Ze schrijven ook erbij waardoor ze denken dat het komt.

           

Ze werken ook met een gevoelsthermometer, waarbij ze laten zien hoe ze zich voelen en hebben we het over welke emoties er allemaal zijn en mogen zijn.