14 jan Leerlab 14 januari
Vandaag zijn we in het leerlab gestart met een rekenpuzzel. Vul de driehoek met 9 cijfers, zodat elke zijde van de driehoek opgeteld 20 is. De kinderen hebben zich er in vastgebeten. En de meesten is het gelukt om de puzzel op te lossen.
Nadat de kids hun hersenen hebben laten kraken, heb ik een challenge voorgeschoteld, waarbij ze in een groepje een zo hoog mogelijk bouwwerk moesten maken van aluminiumfolie. Elke leerling moest een onderdeel maken van de toren en na 20 minuten werden de onderdelen op elkaar gezet. Had ik al gezegd dat de kinderen maar 6 minuten overlegtijd hadden en daarna in stilte de opdracht moesten uitvoeren? De ene werd boos van frustratie en de ander bedacht de gekste gebaren om iets duidelijk te maken.
Gezien de frustratie bij de kinderen is mijn doel behaald. Tijdens de nabespreking heb ik extra aandacht besteed aan het proces.
Groetjes, Meester Willem