01 dec Leer- en veerkracht, groeimindset
We zijn gestart met blok 3 van de Vreedzame school en Leer- & Veerkracht. Het thema is “We hebben oor voor elkaar” en “Gedachten onderzoeken & groeimindset.” We hebben het over de leerkuil. In de leerkuil sta je linksboven voor een uitdaging of een doel. Onderin de leerkuil kan een muurtje staan. Kies je ervoor om de muur af te breken of kies je ervoor om dit niet te doen. Gedachtes die nu vaak opspelen zijn: “ik kan het niet. Het is te moeilijk”. Wanneer je besluit het muurtje af te breken, denk je daarbij na hoe je dat gaat doen. Wat heb je nodig, wie heb je daarbij nodig. Maar ook de helpende gedachtes van: “ik ga het proberen, ik zet door, ik ga mijn best doen”. Zo klim je de leerkuil uit. Op een gegeven moment merk je dat je je doel hebt gehaald! Een prestatie op te vieren. Je kan dan terugblikken op wat je geholpen heeft en wat je ervan hebt geleerd.
Ook gaan we verdere met een positieve mindset. Vandaag hebben we kennis gemaakt met Fixie en Growie. Fixie zorgt voor alle belemmerende gedachten en Growie voor de helpende gedachten. Alle gedachten komen van de kinderen en ze waren allemaal heel erg betrokken.
Thuis zijn de kinderen ook druk in de weer geweest met een opdracht. Hier hebben ze ook belemmerende en helpende gedachten bedacht. De belemmerende gedachten gaan door de positiviteitsmachine. En dan zijn er helpende gedachten!