Thema Eureka, zo zit het!

Thema Eureka, zo zit het!

Startactiviteit Producten, door Ben en Damin uit 5/6 A

Deze week zijn wij begonnen met het ontwerpen van producten. We hebben hier 3 lessen aan gewerkt:

Les 1:
Eerst hebben we met de hele klas besproken hoe je een woordweb kan maken over producten en waarom dit handig is. Je kan woorden indelen in bijvoorbeeld werking, materiaal en vorm. We moesten daarna zelf een woordweb invullen over rolschaatsen/skeelers. Ook stonde er vragen bij, bijvoorbeeld ‘Van welkmateriaal is het product gemaakt?’, ‘Wat is de functie van het product?’ en ‘Hoe werkt het product?’. Het was leuk om te doen want je moet echt even goed nadenken. We hebben geleerd dat het handig is om op verschillende manieren over een product na te denken en waar je op kan letten bij een product.

Les 2:
We moesten in deze les zelf een product bedenken. Het mocht een fantasie product zijn. Eerst hebben we weer antwoord gegeven op een aantal vragen. Zo kon je vooraf goed nadenken over hoe jouw product eruit zag, wat jouw product kon en hoe het product precies werkt.
Damin had het product ‘Sokken die kunnen vliegen’ bedacht: als je met je linkervoet stampt, dan gaan de sokken vliegen. Er zit een accu in de sokken. De accu kan nooit leeg raken. Je kan zo hoog vliegen als je maar wil en als je zegt: ‘Ga naar beneden!’, dan reageren de sokken daarop. De sokken zijn wit met zwarte strepen.
Ben had het product ‘Ramen die automatisch open gaan’ bedacht: als het 20 graden is, gaan de ramen automatisch open. Je hoeft ze niet zelf open te doen en zo is het altijd lekker fris in je huis. Er zit een thermometer in het raam gebouwd die de temperatuur zelf goed in de gaten houdt. De ramen zien er mooi uit met lichtjes om de ramen heen.

Les 3:
In de laatste les gingen we onze eigen stoel ontwerpen van karton en papier. We moesten eerst bedenken hoe we de stoel in elkaar gingen zetten. Hier moesten we goed bij samenwerken en overleggen. Toen de stoel in elkaar zat, hebben we de stoel mooi versiert. Deze week gaan we samen de stoel in het groot namaken! Hopelijk lukt dit ook! Misschien kunnen we hem zo groot maken, dat een kleuter er écht op kan zitten!

Als eindopdracht gaan we aan de slag met het ontwerpen van een brug van karton. We zijn benieuwd of dit gaat lukken en naar het resultaat!

Groetjes Ben en Damin